October 17, 2015

Aku Bukan LOSER - Part 11

11.
     Alhamdulilah. Semuanya selamat. Dengan perasaan takut berteman sang ego, dapat juga aku menahan mata ini dari dibanjiri tsunami. Sebak dia sampai tak boleh nak cakap masa aku peluk mak. Emak dengan Abah pesan macam-macam. Aku rasa masa tu aku hanya mampu mengangguk laju-laju. Takut sikit lagi terkeluar sebak ni kat mata. Mana boleh tunjuk, mau kena bahan nanti.
Kehidupan dorm baru?! Satu dorm ada 14 orang. Ramai tapi besarlah dorm kita. Lengkap. Katil bertingkat satu, gobok baju satu dan gobok buku satu. Yang tak syoknya, katil aku tu hujung sekali. Dahlah dorm tingkat 3. Dorm paling atas dan paling hujung sekali sebab tingkat 4 tu tak pernah berpenghuni pun. Dan sebelah tangga. Boleh tahan strategik ke tak bila malam menjelma kan? 
     Kawan baru?! Yup! Kawan baru dan juga memerangkap budak katil sebelah aku namanya Nisa. Asal JB. Budak kejuteraan awam. Kaki melukis bangunan tu. Dan dari segi tinggi dan ketembaman kita memang sama. Jadi aku kira senang je kami rapat. Pergi bilik air bersama. Mandi lain-lain la. Pergi surau bersama. Pergi riadah bersma. Pergi makan bersama. Sekejap betul rapat.
Minggu orientasi? Hah! ni memang aku nak sangat cerita. Sebab fasilitator batch aku ni masih lagi mengunakan diktator. Nampak sangat nak balas dendam! Fisrt week memang struggle kaw-kaw. Minggu tu, perasaan menyesal berjinak-jinak. Berlari lari lari dan lari je kaki kau tahu. Dari makan ke, pakai kasut ke, mandi ke, membuang ke, tidur pun kau terasa berlari. Memang abang ke akak fasi ke berbulu betul aku tengok.
Setiap kali tidur malam memang aku dah beritahu Nisa awal-awal kejut aku nanti. Aku siap pesan, kalau aku tiba-tiba terjaga pukul 3 memang aku peluk dia. Masa tu pun aku pujuk dia rapatkan katil kami jadi king size tu la. Bukan apa, just in case. Bukan kita nak, tapi taknak la tiba-tiba dia nak jumpa kita pula kan?

     Kawan baru lagi. Ira. Asal JB. Disebabkan dia ni sekelas dengan aku, jadi dengan secara tak sengaja kami rapat. Dia ni stock muka babyface. Aku bangga jugalah ada kawan secomel dia ni. Keempat, Leley. dia ni sekejap ada, sekejap takda. Dalam diam, rupanya senyap-senyap dia tidur dalam dorm kakak dia. Cehh, bergantung sangatkan. Mentanglah ada kakak kan? 
Kelima, Nina. Asal Segamat. Budak Agro. Yang kerja kaji pasal pokok-pokok tu. Sama macam Leley. Tapi bukan sekelas kot. Dia ni pun tinggal dalam dunia dia la. Hot-hot stuff kawan dia, tapi kawan-kawan. One things aku respect Nina. Dalam dia perangai macam tu, pandai bercakap. Even kalau dia speaking omputih, kau rasa macam tengah bercakap dengan matsaleh. Tersangat fluent dan slang dia sedap didengar. #seriustalk. 
Keenam dan ketujuh, Fara dan Iera. Yang kira paling #hotsetap dalam dorm aku mengikut cakap senior dorm aku tu. Budak bola jaring mana tak hot kan? Ramai juga abang dan kakak kononya nak jadikan dia adik berangkat-angkat. Aku rasa, dalam dorm tu, aku dengan Nisa je yang suci dari terangkat-angkat ni. Sebab tu kita berdua rapat dengan senior dorm kita kan Nisa?
     Tu dia ketujuh-tujuh roomates aku kenal dari jauh dan masih mahu berkawan. Semua aku masih kawan. Baru lagi. Baru kenal-kenal. Tetap kawan dan kawan. Sebab kita masih diberi kesempatan untuk berkawan dengan kawan. Bukan ke berkawan untuk kenal kawan dan membuat kawan?
-bersambung 
coretan by atoo
xoxo =D

No comments:

RAKYAT JELATA